Voisiko alakohtaiseen työvoimapulaan vaikuttaa ennakoivasti ?

 Etelä- Korea on maa, joka on pärjännyt taloudellisesti hyvin ja myös korona-pandemian hoidossa se on kunnostautunut. Syitä näihin seikkoihin on monia, eikä vähäisempänä koko yhteiskunnan varsin vahva kilpailullisuus. Tämä näkyi jopa Seoulin kaduilla siinä, että ihmiset "juoksivat" paikasta toiseen tilanteissa, jossa meillä Suomessa usein kävellään rauhallisesti ja keskustellaan kaverin kanssa. 

 


Meillä oli 5 vuotta sitten etuoikeus päästä tutustumaan Etelä-Korean koulutusjär-jestelmään natiivin, englantia puhuvan oppaan opastamana. matkaoppaamme tekee tohtorin väitöskirjaa suomalaisessa yliopistossa liittyen koulutusjärjestelmiin, joten kaikupohjaa faktalle oli. Hän jopa järjesti viikon matkamme aikana tapaamisen paikallisen opetusministerin kanssa. Respect !!

Jos jätetään pois kulttuuriemme eroavaisuuksista johtuvat seikat, minua jäi mietityttämään Ajou Motor Collegen (Etelä-Korean ainoa pelkästään autoalan koulutusta tarjoava college) vierailun yhteydessä panostukset, joita ainakin tämä oppilaitos teki oman alan osaajien löytämiseksi. 


 

Etelä Korea on autoalan kannalta toki eri tyyppinen maa kuin Suomi, koska siellä on mittava autoteollisuus ja sitä kautta jokaisen koulutustason omaaville alan osaajille on kysyntää teollisuudessa, Suomessa työvoiman pääasiallinen kysyntä tulee jälkimarkkinatoiminnoista (huolto, korjaus ja varaosat eli kaikki se toiminta, joka tapahtuu auton myymisen jälkeen). Huolimatta edellä mainitusta erosta, jopa tällä hetkellä on Suomessa pulaa autoalan osaajista. Sama tilanne on monella muullakin alalla (sote, rakennus, ym). Olisiko tälle ongelmalle tehtävissä jotain pidemmän tähtäimen pysyvänä ratkaisuna ?

Mielestäni vähintään kokeilemisen arvoista olisi kokeilla "Korean mallia", joka meille Ajou Motor Collegessa esiteltiin. Kyseisessä oppilaitoksessa, joka tasoltaan sijoittuu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ammattiopstojen ja ammattikorkea- koulujen välimaastoon, järjestettiin säännönmukaisesti tapahtumapäiviä ala-asteikäisille lapsille: lapset saivat tehdä oman auton muotoiluosastolla ja päivän lopuksi lapset ajoivat 2-rataisella radalla pudotusajotyypppisen kiihdytyskilpailun ja lopuksi jaettiin palkinnot.

Tällainen virikkeiden antaminen voisi olla Suomessa mahdollista sillä, että jos kunnan tiloissa järjestettäisiin ammattiaiheista  kerhotoimintaa. Kunnan tiloja on valtava määrä tyhjillään iltaisin, ja uskon, että jos tahtoa on, tällaisen järjestäminen ei ole vaikeaa, saatika mahdotonta. Pitkällä tähtäimellä tässä voittaisivat kaikki.


          




 

Kommentit

LUETUIMMAT