Joukkoliikenteen realismia haja-asutusalueen rajalta käsin

 

Perheemme joutui asumaan tilapäisasunnossa Kantvikissa 2017-2018, ja sieltä käsin tuli testattua eri liikkumismuotojen käyttökelpoisuutta. Kävelymatka kotiovelta bussipysäkille kesti noin 5 minuuttia, joten jos puhutaan haja-asutusalueiden tilanteesta, tämä siinä mielessä eri tilanne, koska bussipysäkin saavuttaminen saattaa viedä haja-asutusalueella jopa puoli tuntia. 

Kokemus yllätti sinänsä positiivisesti sillä, että joukkoliikennevälineestä toiseen ei odotusaikaa juurikaan ollut. Mutta Kirkkonummen päässä oli suorastaan koomista, kun useimmiten tyhjä, täysikokoinen 12-metrinen bussi ryskytti menemään läpi kaikkien keskustan alueiden, välillä kapeita teitä omakotitalojen välissä. Tämä pakollinen "Kirkkonummi Sight Seeing" aiheuttikin sitten sen, että matka Kanttulan Salelta Matinkylään oli kestoltaan pitkä kuin nälkävuosi. Tässä olisi selkeä kehittämisen paikka, ei varmaan haittaisi bussiliikenteen poistuminen asiunalueiden asukkaitakaan. Talven mittaisen kokemuksen perusteella tuon Kirkkonummikiepin voisi korvata pikkubussilla, joka kerää ne vähäiset asukkaat ja kuljettaa rautatieaseman terminaaliin. Ei varmaan mene kauaa, kun tähän käyttöön sopivia sähköautoja tulee markkinoille, niin paikalliset melu- ja pakokaasuhaitatkin loppuisivat. 

Mittaukset tein niin, että laitoin kännykän kellon käyntiin, kun kotiovi sulkeutui ja otin ajanoton pois, kun astuin Eerikinkadulla olevan kohteen ovesta sisään.


Kuinka toimii joukkoliikenne ? Kuvassa matka Kantvikista Helsinkiin kolmella eri tavalla: 1) koko matka julkisilla 2) omalla autolla Isoon Omenaan, siitä metrolla 3) koko matka omalla autolla. Eipä hirveästi motivoi tuo metron pilaama joukkoliikenne.


Eli tässä on talven mittaisen testin keskiarvoa vastaava mittaustulos. Vasemmalla Bussi-Metro, Oikealla ylhäällä Omalla autolla Matinkylään, sen jälkeen metro ja oikealla alhaalla omalla autolla pihasta pihaan.

Minkä vaihtoehdon Sinä valitsisit ?

Kommentit

LUETUIMMAT